تشکل های دانشجویی خوانسار-اخبار و تحلیل ها

اخبار،تحلیل مسائل فرهنگی سیاسی واخبار دانشگاهها را در وبلاگ ما مشاهده نمایید.

تشکل های دانشجویی خوانسار-اخبار و تحلیل ها

اخبار،تحلیل مسائل فرهنگی سیاسی واخبار دانشگاهها را در وبلاگ ما مشاهده نمایید.

زن؛ آن‌گونه که باید باشد1

سه شنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۲، ۰۹:۵۳ ب.ظ

  زنان و غفلت از جنبه‌ی یمین

اگر زنان ارزش‌هایی که صرفاً ارزش‌های مردی است برای خود انتخاب کنند با خودشان کج برخورد کرده‌اند و لذا فردا کتابشان را به جنبه راست وجودشان نمی‌دهند. بسیاری از زنان و مردان چون جای خودشان نیستند گزینش‌ها و انتخاب‌ها و اعمالشان منجر به ضرر آن‌ها می‌شود. و در حال حاضر متأسفانه جوامع، مبتلا به مردشدنِ زنان شده است و از آن جنبه‌ی مبارکی که در زن بودن زنان هست و باید آن را رشد دهند غفلت می‌شود.

در روایت داریم در روز قیامت هر دو دست مؤمن یمین است که این حاکی از آن است که کل شخصیت مؤمن یمین و مبارک است و کافر کل شخصیتش شمال و شومی است. انسانی که اهل یمین شده خود را از محدودیت‌های وَهمی آزاد کرده است. به عنوان مثال؛ علم یعنی راست و «یمین» و جهل یعنی چپ و «شمال» و این‌طور نیست که هر کس در قیامت مثل دنیا یک طرفش راست باشد و طرف دیگرش چپ. بلکه دو نوع وجود در آن صحنه هست، وجودی مبارک و وجودی نامبارک، مثل علم و جهل. زنان اگر ارزش‌های فاطمی‌ را انتخاب کنند به یمْن و میمنت می‌رسند، بودشان یمین می‌شود و کتابشان به شخصیتی که ساخته‌اند و سراسر یمن و مبارکی است داده می‌شود. چون میمنت عالم یعنی فاطمه زهراi را انتخاب کردند و آن جا معلوم می‌شود ضرر نکرده‌اند. به همین جهت در آخر آیه می‌فرماید: «وَلاَ یُظْلَمُونَ فَتِیلاً»؛ حتی به اندازه آن رشته‌ای که وسط شکاف هسته خرما هست ضرر نکرده‌اند.

اگر زنان ارزش‌هایی را به عنوان ارزش برای خود انتخاب کردند که مخصوص مردان است با خود برخورد یمین نکرده‌اند و به وجه انحرافی خود دامن زده‌اند، روز قیامت کجی‌شان را به ایشان می‌دهند، آن وقت می‌بینند که چه قدر ضرر کرده‌اند. عین این مسئله برای مردها مطرح است و حرف ما در این جلسه روشن‌نمودن جایگاه حقیقی زن و مرد است تا هرکدام افقی را که باید در جلو خود ترسیم کنند و بدان دست یابند درست بشناسند. و اگر انسان افق وجودی خود را درست نشناسد جایگاه دستورات الهی را در رابطه با حقوق زن و مرد نمی‌شناسد. مسلّم این یک کار غیر الهی است که بخواهیم زن را بر مرد و یا مرد را بر زن ترجیح دهیم. پیامبر خداf، حقیقتاً پیامبر انسان‌ها است نه پیامبر مردان، همان‌طور که خدا، خدای انسان‌هاست. آیا اگر می‌فرمایند: «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ لِزَوْجِهَا»؛[1] جهادِ زن خوشرفتارى با شوهر و خوب شوهرداری‌کردن است.‏ می‌خواهند مردان را بزرگ کنند، یا می‌خواهند جایگاه هرکس را روشن نمایند تا هر کس در جای حقیقی خود قرار گیرد و جنبه‌ی یمین او رشد کند؟

اگر زنان ارزش‌هایی که صرفاً ارزش‌های مردی است برای خود انتخاب کنند با خودشان کج برخورد کرده‌اند و لذا فردا کتابشان را به جنبه راست وجودشان نمی‌دهند. بسیاری از زنان و مردان چون جای خودشان نیستند گزینش‌ها و انتخاب‌ها و اعمالشان منجر به ضرر آن‌ها می‌شود. و در حال حاضر متأسفانه جوامع، مبتلا به مردشدنِ زنان شده است و از آن جنبه‌ی مبارکی که در زن بودن زنان هست و باید آن را رشد دهند غفلت می‌شود. همه‌ی این‌ها به جهت آن است که هرکس خود را در مرتبه‌ی اسفل‌السافلین دنیا ارزیابی می‌کند و از رتبه‌ها و افقی که خداوند برای زن و مرد در نظر گرفته و در راستای آن تکالیفی برای هرکدام تعیین نموده، غافل است.

یکی از آسیب‌های جوامع، غفلت زنان و مردان از جایگاه خودشان است و علت آن هم غفلت از ارزش‌هایی است که هر کدام از زنان و مردان باید برای خود پاس بدارند و مطابق آن امام خود را انتخاب کنند، غفلت از این موضوع تا آن‌جا جلو رفته که می‌بینید در قسمت‌های عرب‌نشین کشور ما و در بعضی از کشورهای دیگر مردان هیچ مسئولیتی را به عهده نمی‌گیرند، چند همسر دارند که همه کارها به عهده آن‌ها است، مردها صبح به قهوه‌خانه می‌روند و دور هم می‌نشینند و سیگار می‌کشند.

مقام معظم رهبری«حفظه‌الله» در یکی از سفرهایشان عمداً به جنوب کشور رفتند تا این معضل زشتِ جاهلیت را متذکر شوند. متأسفانه در بین بعضی از اعراب با زنان همانند کنیزان برخورد می‌شود و این عین پشت کردن به دین است. حالا بعضی‌ها به طور افراطی به اسم نجات زن از این معضل، خواستند نقش مردانه به زنان بدهند و آن‌ها را به‌عنوان رقیبِ مردان مطرح کردند، که این نه تنها راه حل مسئله نیست بلکه بحران بسیار بدتری به همراه دارد. به جای آن‌که از طریق بازگشت به اسلام ناب این مشکل را به شکل حکیمانه حل کنند با شعارهای فمینیستی و با زیر بنایی سکولار شعار «زنان بدون مرد» سر می‌دهند در حالی که در شرایط موجود این نوع راه حل‌ها چه ما بخواهیم یا نخواهیم کار را به همجنس‌گرایی و ازدواج گروهی و برای عدم ارتباط با مرد به بارداری از طریق تزریق اسپرم می‌کشاند.



[1] - تحف العقول، ص 60.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۲۲
دانشجو بسیجی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی